RESULTAATGERICHT FUNCTIONERING- EN BEOORDELINGSGESPREKKEN VOEREN

Uit ervaring blijkt dat veel mensen het voeren van functionering- en beoordelingsgesprekken lastig vinden. Dit komt vooral door de impact die deze gesprekken kunnen hebben op de carrières van mensen. Wat is de juiste manier om dergelijke gesprekken aan te pakken? Hoe gaat u om met weerstand van mensen die het niet eens zijn met uw oordeel? Hoe voorkomt u beoordelingsfouten? Hoe legt u de gemaakte afspraken vast? Op praktische wijze worden de essentile vaardigheden getraind die nodig zijn om zowel professioneel beoordeling- als functioneringsgesprekken te voeren.
De deelnemers;

  • kunnen de essentiële gespreksvaardigheden toepassen die nodig zijn in deze gesprekken;
  • beheersen de communicatieve vaardigheden luisteren doorvragen samenvatten;
  • Kunnen bondig en helder het wat, waarom en hoe functionering- en beoordelingsgesprekken aan medewerkers uitleggen;
  • herkennen de ontwikkelingsbehoeften van werknemers;
  • kunnen deze leerbehoefte SMART formuleren;
  • herkennen de verschillende vormen van weerstand bij werknemers;
  • kunnen assertief omgaan met weerstand vanuit werknemers tijdens bv beoordelingsgesprekken
  • kennen de eigen persoonlijke communicatiestijl(en) en wat het effect van deze stijlen is op anderen mensen;
  • zijn zich bewust van hun verbale en non-verbale communicatie en het effect daarvan op de gesprekspartner;
  • kunnen (non) – verbaal assertief communiceren;
  • kunnen non-verbale communicatie en uitstraling effectief inzetten tijdens functionerings- en beoordelingsgesprekken;
  • kunnen constructief feedback geven volgens de daarvoor geldende regels.

Veel doen staat centraal tijdens deze intensieve, interactieve en praktische training. Een aantal gesprekken wordt live opgenomen met een camera en direct na afloop grondig geanalyseerd. De deelnemers staan na afloop van deze training stevig in hun schoenen waar het gaat om het professioneel voeren van functionerings- en beoordelings-gesprekken.De deelnemers trainen met een trainingsacteur voor een optimaal leereffect.

Inhoud:
gespreksvaardigheden (luisteren, doorvragen, samenvatten). Verschillen en overeenkomsten beoordelen en functioneren (gespreksmodellen). Beoordelingsfouten vermijden. Omgaan met weerstand. Videofragmenten.
Werkwijze: live oefenen vangesprekken (tweegesprek) met camera en trainingsacteur. Eigen cases.
Effect: inzicht in eigen gespreksstijl. Kracht en valkuilen in beide gesprekken.

Terug naar Communicatietrainingen

Hoe voorkomt u beoordelingsfouten? Hoe legt u de gemaakte afspraken vast?

Nieuwsgierig?

Benieuwd hoe u alles uit uw presentatie kunt halen? Neem vandaag nog contact met ons op.

Maak een afspraak