Professioneel onderhandelen betekent op de juiste wijze balanceren tussen onderhandelingsresultaat en de relatie(s) met gesprekspartner(s) cq onderhandelaars. Dat klinkt eenvoudig maar in de praktijk is dit voor veel mensen een lastige opgave.
Belangentegenstellingen
Mensen hebben regelmatig te maken met belangentegenstellingen, binnen of buiten hun organisatie: onderhandelingen met afnemers of bij inkoop, maar ook met overheidsinstanties, vakorganisaties, ondernemingsraad en milieuorganisaties. Als probleemoplossen niet werkt, ligt onderhandelingen voor de hand. Onderhandelen is handel: ruil. Onderhandelingen zijn doorgaans complex.
Onderhandelen volgens de Harvard-methode
Tijdens de training leert u constructief onderhandelen volgens de Harvard-methode. U traint aan de hand van cases uit uw eigen beroepspraktijk waardoor de training optimaal aansluit bij uw individuele leerbehoefte. U krijgt inzicht in uw eigen onderhandelingsstijl en u gaat direct aan de slag met praktische tips & tricks.
Communicatie
Tijdens onderhandelingen is communicatie een cruciale succesfactor. Daarom besteden we tijdens training veel aandacht aan communicatie tijdens onderhandelingen. De manier waarop u boodschappen brengt tijdens een onderhandeling (non)-verbaal worden is essentieel. Het gaat hierbij o.a. om begrijpelijk taalgebruik, een juiste tone of voice en het inleven in de belevingswereld van degene waarmee u onderhandelt.
Weerstand tijdens het onderhandelen
Naast de inhoud is tijdens onderhandelingen vooral ook het HOE belangrijk. We gaan uitgebreid in op weerstand tijdens onderhandelingen Hoe herkent u weerstand en hoe gaat u ermee om? We leggen tevens hier een verbinding met conflicthantering omdat de stijlen van onderhandelen identiek zijn aan de stijlen van conflicthantering.