Gesprekken voeren doen we dagelijks, maar professionele gesprekken vereisen andere vaardigheden. Hoe structureert en managet u een gesprek? Hoe zet u uw gespreksvaardigheden effectief in? Hoe ervaren gesprekspartners elkaar? Dit zijn de onderwerpen die centraal staan in de Training Gespreksvoering.
Gespreksvaardigheden
Tijdens de training worden de belangrijkste gespreksvaardigheden behandeld die in elk professioneel gesprek een rol spelen. U krijgt praktische tools aangereikt om uw gespreksvaardigheden naar een hoger niveau te tillen. U oefent met diverse soorten gesprekken, zoals slecht-nieuwsgesprekken, klachtgesprekken of probleemgesprekken.
Daarnaast kunt u zich tijdens de training richten op specifieke gesprekssoorten, zoals functionerings- en beoordelingsgesprekken of klachtgesprekken. Voor elk type gesprek ontvangt u concrete tips en handvatten om deze effectief te voeren.
Motiverende Gespreksvoering
Motiverende Gespreksvoering is een gespreksmethode die positief en doelgericht is, maar niet vrijblijvend. Het uitgangspunt is dat mensen meer gemotiveerd raken door hun eigen beweegredenen te ontdekken en uit te spreken, in plaats van redenen die door anderen worden aangedragen. Het doel van deze methode is om de interne motivatie voor verandering te vinden.
Veel mensen nemen vaak automatisch een oplossingsgerichte houding aan en benaderen gesprekken vanuit een expertrol (“ik weet wat goed voor u is”). Dit kan leiden tot weerstand. Motiverende Gespreksvoering voorkomt dit door mensen zelf de motivatie voor verandering te laten ontdekken, zonder dat het hen wordt opgelegd. Hierbij zijn ook vaardigheden zoals professioneel luisteren, doorvragen, samenvatten, en omgaan met weerstand van essentieel belang.
Omgaan met Verbale Agressie
Deze training is specifiek ontwikkeld voor medewerkers die te maken hebben met verbale agressie. Deelnemers leren hun eigen conflicthanteringsstijl kennen en krijgen praktische tools om moeilijke situaties te beheersen en gesprekken effectief te managen.
Camera & Acteur
Tijdens onze gesprekstrainingen oefent u met een trainingsacteur in relevante scenario’s. Een deel van de oefeningen wordt opgenomen met een camera, zodat u letterlijk een spiegel wordt voorgehouden. Dit biedt een optimaal leereffect, aangezien u direct kunt zien hoe uw gedrag overkomt en nieuw gedrag meteen kunt oefenen en terugzien. Onze ervaring is dat deze methode zeer leerzaam is en helpt bij het snel ontwikkelen van nieuwe vaardigheden.
Wilt u uw gespreksvaardigheden naar een hoger niveau tillen en beter voorbereid zijn op uitdagende gesprekken? Meld u dan vandaag nog aan voor de Training Gespreksvoering.