Denk 3x na bij ‘leuke’ verzoeken van journalisten
Wellicht bekende situaties. De journalist vraagt of u ‘even’ voor de foto;
met een wc-pot wilt gooien…..
wilt poseren met een geweer op de kermis…..
meedoet aan een scootmobielrace…..
voor een ‘bijzonder’ reclamebord gaat staan…..
op een skateboard springen…..
met een vlag wilt zwaaien…..
op verzoek van de journalist een sprongetje maken voor de camera….. (zie Jump Thatcher)
U als visitekaartje
Dit levert ongetwijfeld voor de media interessante plaatjes op maar….wat betekent het voor uw imago als visitekaartje namens uw organisatie? Natuurlijk, u bent ook mens en u wilt in principe best meewerken. Bedenk echter voordat u toezegt goed wat het effect is van een door journalisten geënsceneerde situaties. Een beeld zegt meer dan duizend woorden en kunt in de huidige tijd nog lang, heel lang geconfronteerd worden met beelden waar u achteraf gezien niet blij van wordt.
Margaret Thatcher don’t wanna jump
Klassiek is een interview met Margaret Thatcher waarbij de interviewer haar bijna dwong om een sprongetje te maken voor de camera want ‘Gorbatsjov had het immers ook gedaan.’ Thatcher gaf echter geen krimp omdat ze zich realiseerde dat een onschuldig lijkend verzoek tot het maken van een sprongetje voor de camera haar jaren zou kunnen achtervolgen.
Regie
De les? U bepaalt, niet de journalist! Neem altijd de regie onder alle omstandigheden! Tijdens onze mediatrainingen besteden we ook ruimschoots aandacht aan beeldregie. Immers; u heeft maar één kans voor een eerste indruk!