U bent altijd ‘live’; vloek of zegen?

Leuk of niet maar als u in meer of mindere mate fungeert als boegbeeld van uw organisatie bent u altijd ‘live’. Neem de prille burgemeester die op zaterdagavond na een paar biertjes ontspannen uit de kroeg stapte en spontaan werd herkend door aangeschoten jongeren uit zijn gemeente. ‘He de burgemeester!’ riepen de jongelui in koor. ‘Selfie, selfie!’ Voordat de burgemeester het goed wel beseft was hij omringd door een groep vrolijke twintigers en nog geen 5 seconden later was de bestuurder ‘live’ op alle social media.

Erg? In dit geval niet per se. Maar er is nog wel een aantal andere situaties denkbaar waarbij u in privésituaties gespot wordt waarvan u op dat moment denkt ‘nu even niet’….

Bier en bikini

Zo starten wij een keer een mediatraining voor een grote scholengemeenschap met een overzicht van foto’s van de deelnemers zoals die zich manifesteerden op diverse sociale media. Voorbij kwamen oa vrouwen in bikini, bierbuiken, zwetende hoofden, zonnebrillen en veel lachende mensen met bier, wijn en andere genotsmiddelen. Erg? Tja…

Pornodocent

Of neem de middelbare schooldocent die tijdens de les pikante plaatjes op zijn laptop bekeek maar even vergat dat de beamer ook aanstond waardoor leerlingen ‘live’ de beelden konden aanschouwen. Een leerling filmde de docent en de beelden en speelde deze direct door naar de landelijke media. Een rel was geboren. De cameraploegen snelden zich naar school en kranten repten van ‘pornodocent’. Erg? Ja natuurlijk! Zulks gedrag kan en mag niet getolereerd worden. Maar het geeft tevens maar weer eens aan hoe snel nieuws geboren wordt.

Visitekaartje als eerste indruk

Het komt er op neer dat u altijd fungeert als ‘visitekaartje’, zeker als u in meer of mindere mate bekendheid geniet als CEO, bestuurder, manager, corporatiedirecteur, schoolleider, politicus, onderzoeker en zo kunnen we nog wel even doorgaan. Wees u daar bewust van (voor zover u dat al niet was).

Journalisten scannen

Want u kunt er vergif op innemen dat een journalist u even googled voor het interview. Kwestie van eerste indruk nietwaar? En als u pech heeft plaatst de wat lui aangelegde journalist uitgerekend de niet zo florissante foto van 10 jaar geleden bij het artikel….

Muis

Moet u dan als in het vervolg als een grijze muis door het leven? Dat ook weer niet maar wees u er wel terdege van bewust dat u tegenwoordig meer dan ooit letterlijk in de picture staat. Daar heeft u zelf gelukkig grotendeels invloed op. Met uw gedrag, de wijze waarop u zich manifesteert, zakelijk en privé.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op.