U als visitekaartje

Communicatie gaat over de manier waarop u iets zegt en doet. Dit heeft impact op het beeld dat andere mensen van u hebben. Zelf word ik bijvoorbeeld niet blij van een chagrijnige caissière, de ober die mij negeert op het terras of het ‘niets aan de hand muziekje’ als ik telefonisch minutenlang in de wacht wordt gezet. Communicatie gaat altijd over het ‘hoe’ en is daarmee een cruciale succesfactor.

De filosoof Aristoteles (384 v. Chr.) sprak in bovenstaand verband over drie essentiële principes; Ethos, Pathos en Logos. Ethos gaat over de geloofwaardigheid van mensen als ‘visitekaartje’ namens hun organisatie. Zo komt een caissière in bikini achter de kassa niet geloofwaardig over en een bedrijfsleider in een moderne spijkerbroek met gaten dwingt weinig respect af. Pathos gaat over de emoties die u oproept als visitekaartje. Een introverte, norse uitstraling roept iets anders op bij mensen dan een enthousiaste, open manier van communiceren. En wat straalt u bijvoorbeeld (on)bewust uit als u zich letterlijk presenteert als visitekaartje via uiteenlopende social media? Bij logos gaat het om de woorden die u gebruikt; bijvoorbeeld zogeheten Jip&Janneke taalgebruik, vaktaal, ambtelijke taal of de taal van een specialist.

Laatst kon ik iets niet vinden in een supermarkt. Een keurig verzorgde, attente vakkenvuller had mijn zoekende blik al opgemerkt en vroeg vriendelijk of hij mij ergens mee kon helpen. Vervolgens liep hij zelfs met mij mee naar het schap waar het desbetreffende product te vinden was. ‘Kan ik u nog ergens anders mee van dienst zijn?’.  Over visitekaartje en Aristoteles in de praktijk gesproken…..

Ben Posthumus

Directeur/Eigenaar Silent Speakers

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op.