Vermijd oogcontact

In tegenstelling tot wat vaak wordt beweerd is oogcontact lang niet altijd een goede manier om mensen te beïnvloeden. Dit komt naar voren uit onderzoek gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Psychological Science. Hieruit blijkt dat oogcontact niet helpt bij het overtuigen van mensen. Mensen veranderen minder snel van gedachten door de argumentatie van sprekers als deze mensen recht in de ogen kijkt. Als mensen een spreker recht in de ogen kijken, veranderen ze dus minder snel van gedachten door de argumenten van de presentator. Alleen als de toehoorders het van tevoren al met een spreker eens zijn, helpt oogcontact om hen verder te enthousiasmeren.

De onderzoekers lieten proefpersonen videofragmenten zien van mensen die controversiële politieke en sociale standpunten verkondigden. Sommige deelnemers kregen de opdracht om naar de ogen van de spreker te kijken, andere mochten dat juist niet doen. Mensen die de blik van de spreker ontweken bleken meer overtuigd door de genoemde argumenten in het betoog. De proefpersonen moesten vervolgens elkaar proberen te overtuigen van controversiële standpunten. Mensen die hun blik focusten op de mond van hun toehoorder hadden meer succes dan proefpersonen die oogcontact maakten met hun luisteraar. Als mensen al overtuigd waren van een bepaalde standpunten bleken ze wel meer vatbaar te zijn voor argumenten door oogcontact.

Het is belangrijk om je te realiseren dat het maken van oogcontact averechts kan werken als je iemand op andere gedachten probeert te brengen, aldus onderzoekster Julia Minson. Vaak wordt ten onrechte aangenomen dat oogcontact de band tussen twee mensen in alle gevallen versterkt. Iemand in de ogen kijken kan echter ook een bedreigend signaal zijn, vooral bij meningsverschillen. Een voorbeeld is de vijandige confrontaties tussen apen, waarbij oogcontact vaak juist leidt tot agressie.

Benieuwd wat we voor u kunnen betekenen?

Neem vandaag nog contact met ons op.