Of het nu gaat om een universiteit, een hbo-instelling, middelbaar of basisonderwijs; reuring genoeg… Een bezetting door activisten, examenfraude of een uit de hand gelopen examenfeest. Een door leerlingen gefilmd en op sociale media massaal gedeeld fragment van een vechtpartij op een school, boze ouders die de media dreigen in te schakelen vanwege een (vermeende) misstand, een leerling die zegt aangerand te zijn door een leerkracht, een uit de hand gelopen examenfeest, dronken leerlingen tijdens een examenreis naar het buitenland, zelfmoord van een leerlingen. Slechts een greep uit issues die we recent trainden met bestuurders van uiteenlopende onderwijsinstellingen.
Onder druk
In tijden van crisis wordt een school of universiteit vaak onverwacht voor grote communicatie-uitdagingen gesteld. Het publiek en de media verwachten directe en volledige informatie over de situatie, zelfs wanneer details nog onduidelijk zijn. Denk hierbij aan mogelijke slachtoffers en de omvang van de schade. Omgaan met de media in zulke omstandigheden vereist een specifieke aanpak, waarbij goede crisiscommunicatie van cruciaal belang is.
Hoe zorgt u ervoor dat u helder en feitelijk blijft communiceren, ook wanneer u onder druk staat en niet alle informatie direct beschikbaar is?
Ervaringen uit de praktijk
“De realistische oefeningen maakte de crisiscommunicatietraining een waardevolle ervaring. Ik weet nu beter hoe ik overkom in crisissituaties en hoe ik mijn boodschap helder kan overbrengen. De veilige sfeer hielp ons om constructieve feedback te geven en te ontvangen. Hoewel het hopelijk niet nodig zal zijn, ben ik blij dat ik goed voorbereid ben op een crisis.”
Uw eigen cases centraal
Onze crisiscommunicatietraining bereidt u voor op verschillende scenario’s die specifiek voor uw organisatie relevant zijn. U werkt aan cases die u in uw dagelijkse praktijk kunt tegenkomen, met aandacht voor krachtige kernboodschappen en effectieve media-interacties.
Voorbereid op elke crisis
U wordt meerdere keren gefilmd en geïnterviewd in gesimuleerde crisissituaties waarbij we u stevig aan de tand voelen. Uw mediaoptredens worden grondig geanalyseerd en van constructieve feedback voorzien. Door intensieve oefeningen wint u binnen een dag de regie over uw boodschap. Zo bent u voorbereid wanneer een crisis zich voordoet.
After-service
Na de training bieden wij een after-service waarbij u opnieuw advies en feedback kunt vragen. Natuurlijk kunt u ons ook altijd bellen voor advies bij (dreigende) crisissituaties.
Altijd voorbereid, overal in Nederland
Silent Speakers biedt crisiscommunicatietrainingen op diverse locaties door heel Nederland, zodat er altijd een geschikte locatie in uw buurt is.
Meer weten?
Neem contact met ons op via info@silentspeakers.nl of bel (0570) – 623 923 en ontdek hoe u uw crisiscommunicatie naar een hoger niveau tilt.