Het lijkt zo gemakkelijk; zeggen hoe het zit. Toch merken we dat de mensen die wij mediatrainen het vaak lastig vinden om helder, duidelijk, ’to the point’, vlot en overtuigend antwoord te geven op allerlei vragen die gesteld zouden kunnen worden door media en publiek. Bestuurders, managers directeuren en andere mensen die namens hun organisaties als boegbeelden fungeren realiseren zich soms onvoldoende dat ze in feite niet met een journalist praten maar met een (groot) publiek.Hoe krijg je dan je boodschap effectief voor het voetlicht ook met het in het achterhoofd het feit dat in Nederland 65% van de gemiddelde lezers, kijkers of luisteraars een laag tot middelbaar opleidingsniveau heeft? Iets om zeker rekening mee te houden als woordvoerder zeker als de boodschap ook nog eens complex is.
WHIDA
Van mensen die namens hun organisaties het woord voeren wordt dan ook verwacht dat zij kunnen ‘schakelen’ in hun boodschappen afhankelijk van medium en publiek. Het is de kunst om voorbeelden te gebruiken die de kijker, lezer of luisteraar aanspreekt en herkent. Mensen redeneren tegenwoordig meer en meer vanuit het WHIDA-principe (Wat Heb Ik Daaraan). Wij trainen woordvoerders dan ook in het formuleren van voor mensen herkenbare voorbeelden gekoppeld aan glasheldere kernboodschappen. Dat is een behoorlijke uitdaging maar gelukkig baart oefening kunst. Onze ervaring is dat al na een dag intensief mediatrainen onze deelnemers in staat zijn om met meer overtuiging hun boodschappen te formuleren voor uiteenlopende voor hen relevante doelgroepen.
Reageren op gedoe
Maar helaas zijn we er dan nog niet ! De vervolgstap ligt in het constructief reageren op allerlei lastige/kritische vragen die gesteld zouden kunnen worden door media en publiek. Hoe gaan woordvoerders daar in de praktijk mee om? De vuistregel bij ‘gedoe’ is om vanaf het begin helder te zijn over wat je weet en wat je niet weet. Helderheid ook over waarover je mag praten en waarover je (nog) niet mag of kan praten en waarom. En last but not least; valt jouw organisaties iets te verwijten? Was het ‘gedoe’ achteraf gezien te voorkomen? Welke consequenties heeft dit? Wat heb je er als organisatie van geleerd en welke maatregelen ga je op korte en lange termijn nemen?
Zeggen hoe het zit, het lijkt zo eenvoudig maar in de praktijk is het knap lastig. Gelukkig kunnen de essentiële vaardigheden die nodig zijn om als woordvoerder uit te leggen hoe het precies zit prima getraind worden !